Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu przyjmuje wnioski o dodatek węglowy.

Wnioski można składać:

  • osobiście w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej przy ul. Grunwaldzkiej 59A,
  • elektronicznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (wniosek opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego),
  • za pośrednictwem poczty / operatora pocztowego na adres Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Grunwaldzka 59A 33-300 Nowy Sącz.

 W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem  18 35 48 282, 18 444 36 24 wew. 206 w godzinach pracy Ośrodka: poniedziałek 8.00 do 16.00, wtorek do piątek 7.00 do 15.00.

Komu przysługuje dodatek węglowy?

Z dodatku węglowego mogą skorzystać gospodarstwa domowe, w których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem, zawierającym co najmniej 85% węgla kamiennego.

Warunkiem koniecznym do uzyskania dodatku jest uzyskanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Gospodarstwu wieloosobowemu przysługuje tylko jeden dodatek. W przypadku gdy w gospodarstwie wieloosobowym wniosek o dodatek węglowy złoży więcej niż jedna osoba, świadczenie otrzyma ta, która pierwsza złoży wniosek. Dodatkowo należy pamiętać, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Ważne!

Świadczenie nie przysługuje gospodarstwom domowym, które skorzystały z wsparcia, przewidzianego w ustawie z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw tj. zakupu węgla po cenie 996,60 zł brutto za tonę.

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o przyznanie świadczenia „dodatku węglowego” ( wniosek o dodatek węglowy: Pobierz),
  2. w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia

Termin i sposób załatwienia

Wniosek składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Wnioski złożone po tym terminie będą pozostawiane bez rozpoznania.

Dodatek węglowy wypłaca się w terminie do miesiąca od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę.

W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub bez wymaganych dokumentów, osoba ubiegającą się  o dodatek węglowy zostanie wezwana do poprawienia wniosku lub uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

W jakiej kwocie wypłacany jest dodatek węglowy?

Dodatek węglowy wynosi 3 000 złotych i jest on przyznawany jednorazowo.

Zgodnie z zapisami ustawy informacja o przyznaniu dodatku węglowego będzie wysyłana na podany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, wnioskodawca może odebrać informację o przyznaniu bezpośrednio w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej ul. Grunwaldzka 59A 33-300 Nowy Sącz. Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty dodatku węglowego. Odmowa przyznania dodatku, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia wymaga wydania decyzji.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym,
  2. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 16 sierpnia 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego,
  3. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego