Informacja o terminie składania wniosków o refundacje podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu przypomina, że 30 września 2024 r. mija termin składania wniosków o refundacje podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.

W przypadku faktury za dostarczone paliwa gazowe w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. otrzymanej po 30 września 2024 r. możliwe będzie złożenie wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

 

Refundacja podatku VAT – co to jest

Refundacja podatku VAT jest kwotą odpowiadającą podatkowi VAT wynikającemu z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. do odbiorcy paliw gazowych.

O refundację podatku VAT mogą się ubiegać osoby, które używają paliw gazowych do celów grzewczych (główne źródło ogrzewania) i poniosły koszty zakupu tego paliwa. Wnioskodawcą zatem musi być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury.

Refundacja podatku VAT – komu przysługuje

Refundacja podatku VAT będzie przysługiwała osobom, które dokonały zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania gospodarstwa domowego w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 21 grudnia 2022 r. albo po tym dniu – w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy oraz spełnią określone kryterium dochodu:

Zgodnie z ustawą dodatkowe świadczenie pieniężne będzie przysługiwało:

  • osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie  przekracza kwoty 2100 zł,
  • osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę;.

Refundacja podatku VAT – jak wyliczyć dochód

 Dochodem gospodarstwa domowego po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób są: przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne, dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dochody z gospodarstwa rolnego, dochody z działalności opodatkowanej na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podstawą ustalenia przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy są dochody osiągnięte:

  • w 2021 r. -w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 lipca 2023 r.;
  • w 2022 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r.
  • w 2023 r. – w przypadku wniosku złożonego po 31 lipca 2024 r.

Dochód ustala się jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku o refundację podatku VAT przez odbiorcę paliw gazowych w gospodarstwie domowym.

Wniosek o refundacje podatku VAT  – termin składania i wymagane dokumenty

Wniosek o refundacje podatku VAT  składa się nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:

  • fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez  przedsiębiorstwo energetyczne,
  • dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.

W toku postępowania administracyjnego Ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.

Podczas składania wniosku należy okazać pracownikowi oryginały dokumentów.

Podobnie jak w przypadku innych form wsparcia jak dodatek osłonowy, dodatek węglowy, dodatku elektrycznego czy na inne źródła ciepła, przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku.

Wniosek o refundacje podatku VAT można złożyć:

  • osobiście w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej – Zespole ds. dodatków mieszkaniowych i pomocy socjalnej dla uczniów przy ul. Śniadeckich 10a – I piętro; w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Grunwaldzkiej 59A
  • elektronicznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (wniosek opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego)
  • za pośrednictwem poczty / operatora pocztowego na adres Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Grunwaldzka 59A 33-300 Nowy Sącz.

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem 18 35 48 275 w godzinach pracy Ośrodka: poniedziałek 8.00 do 16.00, wtorek do piątek 7.00 do 15.00

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.